Vitamina E (tocoferoli /tocotrienoli) – Vitamina frumusetii, fertilitatii, tineretii si vitalitatii

Vitamina E, ,,Pastila super creierului”, este un adevarat extinctor impotriva radicalilor liberi ce oxideaza grasimea din creier si din sange.

O singura molecula de vitamina E protejeaza 200 de molecule de acizi grasi nesaturati de atacul radicalilor liberi.

Practic este imposibila lupta impotriva bolilor de inima, a cancerului, sau cresterea imunitatii numai cu ajutorul dozelor de vitamina E din alimente, doar daca mananci mai mult de 5000 de calorii pe zi.

Poti consuma 2 l de ulei de porumb sau 2 kg de germeni de porumb la o masa? Poti manca 8 cesti de migdale sau 28 cesti de alune o data?

Este o vitamina liposolubila stocata in ficat, tesuturi grase, inima, muschi, testicule, uter, sange, glandele suprarenale si pituliara.

Vitaminele liposolubile A, D, E si K pentru a fi absorbite de mucoasa intestinala trebuie sa se combine cu molecule de grasime. De aceea hrana trebuie sa contina si grasimi. Prin sistemul limfatic vitamina E ajunge la ficat, apoi trece in sange si se distribuie suficient de uniform in tot corpul.

Ea protejeaza grasimile polinesaturate si alte componente vulnerabile din celule, precum si membrana celulara, mai ales a globulelor rosii, care poarta oxigenul spre tesuturi, inima si alte organe, de radicalii liberi care vor sa o atace.

Se gaseste in forme diferite, cea mai activa forma de vitamina E la oameni se numeste alfa – tocoferol.

Vitamina E naturala este mult mai eficienta, tesuturile o retin timp mai indelungat fata de una sintetica. 

Este cea mai importanta vitamina anti imbatranire. Mai este numita si vitamina tineretii, frumusetii, fertilitatii.

Este de mare ajutor dupa o afectiune in perioada de convalescenta, cand organismul este slabit, deoarece contribuie la regenerarea celulelor.

Are rol important in metabolismul proteinelor, glucidelor, lipidelor, in mentinerea echilibrului hidro – bazic.

Eficienta ei creste cu 53% cand este asociata cu vitamina C in cazul bolilor cardiovasculare. Protejeaza sistemul imunitar impotriva atacurilor radionuclizilor.

Are rol antioxidant, previne oxidarea compusilor grasi ai vitaminei A, a seleniului, a unor aminoacizi cu sulf si componenti ai vitaminei C.

Intensifica activitatea vitaminei A si impreuna cu aceasta protejeaza plamanii de aerul poluat.  Imbunatateste oxigenarea organismului.

Previne arteroscleroza, bolile de inima, imbolnavirile oncologice, tromboza, tromboflebita, varicele, carceii si  crampele musculare.

Este vasodilatator si anticuagulant, regleaza tensiunea. Preantampina formarea cheagurilor de sange si ajuta la dizolvarea lor.

Usureaza simptomele artritei, in mod special in artrita reumatoida.

Scade riscul ischemiei si  accidentelor vasculare cerebrale.

Necesara in combaterea sclerozei in placi, cataractei, miopiei, in bolile prostatei, in bolile de ficat (steatozei ficatului).

Este un antioxidant ideal pentru piele, o protejeaza, o face neteda si elastica.

Ajuta la vindecarea arsurilor, combate inflamatiile, intareste peretii capilarelor.

Echiliberaza activitatea sexula, preantampina avorturile.

Amelioreaza crizele bolnavilor de Parkinson.

Scade riscul si progresia bolii Alzheimer.

Surse de vitamina E: ulei de germeni de porumb, ulei de floarea soarelui, seminte de floarea soarelui, aronia, catina, ficat, inima, rinichi, alune, cartofi pai prajiti, spanac, brocoli, paine neagra, unt, faina de grau, varza, ou, germeni de cereale, soia, nuci, creson, laptuci, mazare, macese, fragi, fructe oleaginoase uscate.

Deficitul poate duce la scaderea acuitatii vizuale, imbatranirea pielii cu pete galbui, oboseala, dificultate de concentrare, nervozitate, inflamatii intestinale, boli de inima, vindecare incetinita a ranilor,  arteroscleroza, anemie cu scaderea duratei de viata a globulelor rosii, eritocitelor, se ajunge la degenerescenta musculara, tulburari de reproducere. In diabetul zaharat, se mareste lipoliza.

Excesulul creaza toxicitate. La depasirea limitei maxime se pot produce hemoragii necontrolate. Este bine sa retii urmatoarele:

1) Cresti doza daca urmezi o dieta bogata in uleiuri polinesaturate, daca esti insarcinata sau la menopauza, daca folosesti aniconceptionale, daca bei apa clorurata  (cea minerala este controlata hormonal).
2) Intrerupi utilizarea vitaminei E daca urmeaza sa te supui unei interventii chirurgicale cu doua saptamani inainte si doua dupa, pentru a asigura coagularea corespunzatoare a sangelui, cu exceptia cazului in care medicul te sfatuieste altfel.
3) Prudenta in utilizarea vitamini E. Maresti treptat doza daca esti hipertensiv, diabetic sau ai hiperfunctie tiroidiana. Intrebi medicul daca urmezi un tratament cu vitamina K.
4) Nu lua fierul simultan cu vitamina E, este necesara o pauza de 8 ore intre administrarea celor doua.
5) Tratamentele chimice la care sunt supuse uleiurile vegetale le reduc continutul de vitamina E.
6) Modul de prepararea si de conservare a alimentelor altereaza calitatile acesteia.
7) Necesara in cazul folosirii medicamentelor anticonvulsive, a anumitor antibiotice sau hipocolesterolemiante.

Sursa: sfatul medicului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *