Mentinerea sau redobandirea starii de sanatate prin combaterea colesterolului nefast – partea II

Cateva sfaturi utile pentru mentinerea in parametri normali a valorii colesterolului in sange

1. Este bine sa ne facem periodic analizele pentru a cunoaste nivelul colesterolului nefast din sange, care are tendinta de a creste odata cu inaintarea in varsta

In mod normal, la oamenii obisnuiti din zilele noastre, excesul de colesterol nefast din sange apare dupa varsta de 50 de ani, dar exista cazuri in care chiar tinerii se confrunta cu aceasta afectiune, numita in acest caz particular „hipercolesterolemie familiala“.

Peretele arterei este constituit din trei straturi, care sunt numite tunici:
• Tunica interna sau intima
• Tunica intermediara sau media
• Tunica externa sau adventitia.

In copilarie, lipidele incep sa se depuna pe tunica interna a arterelor, proces firesc care nu trebuie sa ingrijoreze.

Femeile sunt protejate de catre hormonii specifici ce sunt secretati de organismul lor pana in momentul instalarii menopauzei, aspect ce explica rata foarte scazuta a cazurilor de arterita si angina pectorala la femeile tinere.

In cazul barbatilor, problemele pot aparea chiar inaintea varstei de 50 de ani, datorita modului lor adesea nesanatos de viata si, nu in ultimul rand, datorita unor tendinte mostenite. Supravegherea cantitatii de colesterol din sange se face prin simpla analiza a sangelui. Nu este necesar ca tinerii sub 40 de ani sa efectueze in mod frecvent acest tip de analiza. Dupa aceasta varsta insa este recomandat sa il realizam odata la 2-3 ani sau chiar mai frecvent, daca simtim ca este cazul si daca suntem la limita valorii critice.

2. Se recomanda reducerea consumului acizilor grasi saturati

Cunoasterea diferentei dintre acizii grasi saturati si cei nesaturati reprezinta primul pas in preventia hipercolesterolemiei. Specialistii clasifica in general grasimile in grasimi „benefice“ si grasimi „nefaste“, insistand asupra rolului constructiv al grasimilor „benefice“, al acizilor grasi nesaturati care se regasesc in fructele oleaginoase. Grasimile nesaturate raman lichide la temperaturi joase si au o actiune diferentiata: acizii mono-nesaturati scad nivelul colesterolului „n“, in timp ce acizii grasi poli-nesaturati reduc nivelul total al colesterolului.

3. Este recomandata cresterea ponderii acizilor grasi Omega 3, Omega 6 si Omega 9 in alimentatie

Faimosii acizi grasi omega ajuta sistemul cardio-vascular sa functioneze in mod corect si contribuie la protectia acestui sistem. Ei nu sunt produsi in mod normal de organismul nostru, ci se gasesc in alimentele pe care le consumam, in mod deosebit in anumite uleiuri, cum ar fi cele de: in, canola, floarea-soarelui, soia, susan, masline, canepa, struguri etc. Niciunul dintre uleiuri nu contine, insa, toate cele trei tipuri de acizi grasi omega. Acesta este motivul pentru care dieteticienii ne sfatuiesc adesea sa schimbam in mod regulat tipul de ulei pe care il utilizam in prepararea hranei. Adesea, problema este ca alimentatia noastra de zi cu zi este saraca in elementele nutritive necesare unei functionari echilibrate a organismului.

4. Este bine sa ne obisnuim sa mancam zilnic fructe si legume proaspete

Regimul indicat persoanelor care au o cantitate excesiva de colesterol nefast in sange se bazeaza pe o dieta echilibrata. De asemenea, reintroducerea fructelor si a legumelor in alimentatia cotidiana este esentiala, caci acestea au un aport bogat de vitamine, minerale si antioxidanti, ce impiedica formarea placilor de aterom pe artere si fac totodata parte integranta din mecanismul de protectie al organismului nostru, si in special al inimii. Studiile au relevat faptul ca oxidarea colesterolului LDL este favorizata de anumite carente, cum ar fi lipsa vitaminei C si E, a polifenolilor continuti de fructe si legume, a fibrelor alimentare vegetale si a calciului. De asemenea, pectina continuta de fructe cum ar fi merele are o actiune benefica anti-inflamatoare.

5. Este necesara reducerea sau chiar eliminarea totala si definitiva a consumului de alcool

Prin actiunea sa puternic acidifianta, alcoolul este nociv pentru sanatate. Este de la sine inteles ca este recomandat ca alcoolul sa fie eliminat total sau, cel mult, sa fie consumat in cantitati mici. Cat suntem tineri nu resimtim imediat efectul nociv al alcoolului asupra organismului, dar abuzul de alcool la varste fragede are repercusiuni in timp. Odata cu inaintarea in varsta, omul primeste de la organismul sau tot mai multe semne care il indeamna sa abordeze un regim de viata echilibrat si sanatos, bogat in legume si fructe, ce pot fi consumate in stare cruda sau sub forma de sucuri.

6. Este recomandata realizarea exercitiilor fizice si mai ales a tehnicilor yoga adecvate care echilibreaza functionarea organismului

Daca dorim ca regimul alimentar pe care il urmam in scopul scaderii cantitatii excesive de colesterol din sange sa fie eficient, este important ca acesta sa fie dublat de un program de exercitii fizice si, in mod ideal, de posturi yoga (ASANA-e). Efectele regimului alimentar sunt cu atat mai puternice, cu cat persoanele corpolente reusesc sa reduca mai mult greutatea trupeasca excedentara careia i se datoreaza cresterea cantitatii de colesterol din sange. In cazul obezitatii, colesterolul nefast LDL are tendinta de a creste. Pierderea in greutate are o importanta deosebita pentru mentinerea starii de sanatate, dar un organism ale carui artere sunt obstruate nu poate functiona normal atunci cand este supus unor eforturi fizice intense. Realizarea constanta a unui program de activitati fizice este foarte importanta si salutara, dar este necesar ca acesta sa fie ajustat in functie de conditia fizica si de starea de sanatate a fiintei in cauza. Daca fiinta respectiva este mai inaintata in varsta, ea nu trebuie sa realizeze exercitii fizice intense si obositoare si nici ASANA-e care sunt contraindicate in afectiunile de care sufera. Este foarte important sa realizam aceste activitati fizice cu placere, iar nu sa ne simtim stresati sau constransi de necesitatea stringenta a programului de exercitii.

Un prim sfat, a carui transpunere in practica ne este aproape tuturor la indemana: sa renuntam la ascensor si la masina, in special atunci cand avem de parcurs distante mici. Intr-adevar, redescoperirea placerii de a merge pe jos (si, daca este posibil, chiar in ritm alert, cam 30 de minute pe zi) ne ajuta sa ne mentinem starea de sanatate in parametri optimi.

7. Este bine sa ne supraveghem indeaproape greutatea trupeasca

Atunci cand stim ca avem exces de colesterol nefast in sange este foarte important sa urmarim sa ne supraveghem greutatea trupeasca. Cel mai adesea hipercolesterolemia cu exces de colesterol nefast LDL este asociata cu supraponderalitatea si uneori chiar cu obezitatea. Totusi, aceasta nu trebuie sa ne faca sa consultam cantarul dupa fiecare masa, dar este necesar sa fim atenti la greutatea trupeasca si la variatiile acesteia. In momentul in care reusim sa scadem in greutate, putem sa trecem la un regim alimentar mai echilibrat, dar nu este bine sa renuntam la ideea de a ne supraveghea indeaproape greutatea trupeasca, pentru ca aceasta poate creste din nou foarte repede. Nutritionistii recomanda sa ne cantarim o data pe saptamana, daca este posibil chiar in aceeasi zi a saptamanii (spre exemplu, joia dimineata), pentru a compensa eventualele diferente intre obiceiurile noastre alimentare din cursul si de la sfarsitul saptamanii.

Greutatea trupului este deja un indice de referinta printre adeptii regimurilor alimentare, dar si circumferinta taliei poate constitui un indicator important al starii de sanatate cardio-vasculara. In conformitate cu normele actuale, circumferinta taliei in cazul femeilor nu trebuie sa depaseasca 88 de centimetri, iar in cazul barbatilor nu trebuie sa depaseasca 102 centimetri. Cantarirea periodica face parte din masurile simple de prevenire a accidentelor de aceasta natura, iar depasirea valorilor normale reprezinta un semnal de alarma foarte evident.

Sa ne calculam indicele de greutate

Indicele de greutate este raportul dintre greutatea trupeasca si patratul valorii inaltimii exprimate in metri. De exemplu, la o inaltime de 1,62 m si o greutate de 60 kg, indicele de greutate este de 60 / (1,62 x 1,62) = 22,86. In cazul unei fiinte echilibrate, acest raport are o valoare cuprinsa intre 19 si 25.

Odata cu varsta, valoarea indicelui de greutate creste de obicei, dar ea trebuie sa se incadreze, totusi, in limite normale. Un indice de greutate care are o valoare mai mica decat 19 indica o stare de subponderalitate, existand riscul ca fiinta in cauza sa devina anorexica, iar peste valoarea 25 putem vorbi despre supraponderalitate si, in situatiile mai grave, chiar despre obezitate, aceasta putand inregistra uneori valori morbide.

Mentionam faptul ca valorile pentru indicele de greutate si talie reprezinta valori orientative, dar nu se recomanda ca ele sa varieze totusi prea mult.

8. Sa ne fixam ca obiectiv consumul preponderent de vitamine perfect naturale

Vitaminele din regimul alimentar asigura o buna functionare a organismului. Totusi, nu este neobisnuit ca urmand un anumit regim alimentar, mai ales in cazul femeilor, sa apara anumite carente, cum ar fi de exemplu cele de fier (Fe) sau de vitamina D, in special dupa varsta de 50 de ani, cand nivelul de hormoni din organism scade.

9. Sa ne masuram periodic tensiunea arteriala

Hipertensiunea arteriala creste riscul producerii infarctului miocardic. Valoarea ridicata a colesterolului in sange si hipertensiunea arteriala sunt afectiuni care trebuie tinute sub observatie. Este bine de retinut ca, in general, problemele legate atat de hipertensiune, cat si de hipercolesterolemie trec usor neobservate. Un regim alimentar bazat preponderent pe consumarea produselor bogate in grasimi animale si a alcoolului joaca un rol important in cresterea riscului de accident cardio-vascular.

10. Sa renuntam la fumat, care creste in mod considerabil si substantial nivelul colesterolului din sange

Fumatul contribuie de asemenea la cresterea colesterolului nefast LDL in sange, iar acesta este unul dintre multiplele efecte daunatoare ale consumului de tutun la care trebuie sa se astepte fumatorii impatimiti. Este foarte bine ca decizia renuntarii la tutun sa fie luata si pusa in aplicare inainte de instalarea menopauzei la femei si a andropauzei la barbati. Adeseori, incetarea brusca a prizarii de tutun este asociata cu o tendinta de a consuma mai multe alimente si, in consecinta, este necesara o mai mare atentie la dieta, in lipsa careia exista riscul cresterii in greutate.

11. Este foarte bine sa consumam suficienta apa

Hidratarea organismului este foarte importanta. Desi este recomandat sa bem apa plata, pot fi consumate si alte lichide, cum ar fi sucurile proaspete de fructe, ceaiul verde, infuziile sau maceratele din plante, care contribuie la asigurarea echilibrului hidric al organismului. Hidratarea este esentiala, caci ne permite sa avem o stare psiho-mentala armonioasa, sa ne purificam organismul si sa ne mentinem greutatea trupeasca in limite normale. Impreuna cu un regim alimentar echilibrat, ea favorizeaza mentinerea sanatatii pielii. Se recomanda sa consumam cel putin 1,5-2l de apa pe zi, eventual si alte bauturi nealcoolice si neacidulate.

12. Este necesar sa luam in considerare predispozitiile genetice ale membrilor familiei din care facem parte

Sunt familii ai caror membrii sunt predispusi la obezitate sau la anumite afectiuni, cum ar fi, de exemplu, cele cardiovasculare. Este necesar sa informam medicul care ne consulta chiar si despre aceste predispozitii, care sunt, de regula, conexe cu regimul alimentar preferat de familia din care facem parte.

In mod obisnuit, la efectuarea anamnezei, medicul investigheaza antecedentele medicale familiale ale pacientului. Este, deci, foarte important ca pacientul, la randul sau, sa le puna intrebari parintilor si bunicilor despre starea lor de sanatate, in masura in care aceasta este posibil. Aceasta il va ajuta sa adopte o atitudine prudenta in ceea ce priveste starea sa de sanatate.

13. Este utila familiarizarea cu notiunea de indice glicemic

Medicii recomanda persoanelor care stiu ca au o cantitate excesiva de colesterol nefast in sange sa reduca, pe cat posibil, consumul de produse cu indice glicemic ridicat. In fapt, aceasta recomandare se adreseaza in mod obisnuit diabeticilor, caci glicemia este direct legata de cantitatea de glucoza din sange, marime care este la randul ei strict legata de regimul alimentar. Astfel, fructele, legumele si cerealele au un indice glicemic inferior valorii 55, deci scazut. Painea alba, orezul alb, cartofii prajiti, produsele de patiserie sau morcovii au un indice glicemic superior valorii 70. Este foarte recomandat ca regimul alimentar al unei persoane diabetice si cu exces de colesterol nefast in sange sa fie unul echilibrat.

14. Este binevenita respectarea unui regim de viata echilibrat pe parcusul intregii vieti

A respecta un regim alimentar pe termen lung poate fi o corvoada pentru unii, in timp ce pentru altii poate fi ceva absolut firesc, lipsit de orice constrangere. Daca nevoia de a pierde in greutate se manifesta in acelasi timp cu constientizarea supraponderalitatii si a consecintelor sale, efortul va fi in acest caz suportat mai usor. Daca dorim sa traim sanatosi pana la adanci batraneti, este necesar sa depunem anumite eforturi in acest sens, care se concretizeaza printr-un mod de viata sanatos. Uneori aceste eforturi par dificile, necesitand multa vointa si hotarare. Unii dintre noi pot gasi usoare astfel de demersuri, insa altii se pot confrunta cu mari greutati, ceea ce ii poate face sa renunte. Este important insa sa nu ne pierdem increderea, caci aceasta va atrage cu siguranta dupa sine esecul demersurilor noastre. Starile de pesimism sau depresie ne vor influenta vizibil greutatea trupeasca fie in sensul cresterii, fie in sensul scaderii ei. Odata ce efectele excesului de colesterol in sange sunt resimtite sub forma problemelor cardiace, fiinta umana respectiva va fi nevoita sa urmeze un regim alimentar echilibrat pana cand ea va fi complet vindecata.

15. Sa gestionam cu intelepciune excesele

Dieteticienii considera ca acest sfat il contrazice pe cel precedent, insa el se bazeaza pe presupunerea ca este dificil sa nu facem macar din cand in cand excese alimentare. Ei le recomanda persoanelor care sufera de hipercolesterolemie sa invete sa gestioneze regimul alimentar in perioada sarbatorilor si a vacantelor, astfel incat excesele alimentare sa nu fie prea mari, iar intervalul de timp ce s-a scurs intre ele sa fie suficient de lung. Pentru multe fiinte supraponderale este foarte dificil sa slabeasca macar cateva kilograme, iar atunci cand ele reusesc aceasta, trebuie sa fie foarte atente sa nu se ingrase din nou.

16. Mare atentie la sarea iodata si la sare in general!

Din toate punctele de vedere, sarea iodata este inamicul declarat al tensiunii arteriale normale, in vreme ce sarea gema naturala neiodata artificial poate echilibra regimul alimentar. Sarea nu poate fi inlaturata din regimul alimentar decat la recomandarea medicului.

17. Foarte mare atentie la medicamente!

Bolile sunt adesea insidioase: de cele mai multe ori, ele nu se manifesta vizibil in prima etapa, fapt ce ne da impresia ca starea noastra de sanatate este perfecta. De aceea, multi dintre pacientii bolnavi de hipercolesterolemie nici nu considera ca este necesar sa adopte un regim alimentar diferit de cel obisnuit. Din acest motiv, ei intrerup regimurile alimentare recomandate, iar boala se agraveaza pe zi ce trece. Decizia lor neinspirata este urmata de cele mai multe ori de prescrierea de catre medic a unui tratament alopat care poate dura ani de zile, chiar daca valorile ridicate ale colesterolului din sange au redevenit mai mici. Doar medicii pot recomanda intreruperea tratamentelor, care se bazeaza pe statine, fibrati si rasini sau pe inhibitori ai absorbtiei intestinale a colesterolului. Cel mai des utilizate sunt statinele, caci sunt considerate cele mai eficiente. Pacientii invoca cel mai adesea efectele secundare ale statinelor pentru a-si motiva alegerea de a intrerupe tratamentul. Asa-numita a doua generatie de fibrati este utilizata in tratarea excesului de colesterol nefast si a valorii ridicate a trigliceridelor in cazul diabeticilor. Statinele au un efect recunoscut in cazul colesterolului nefast LDL, dar mult mai mic in cazul trigliceridelor.

De ce este de multe ori considerat colesterolul „inamicul public numarul 1“?

Cu toate acestea, exista din ce in ce mai multi specialisti care afirma ca nu exista nicio afectiune care sa fi alimentat mai mult panica generala si sa fi pompat mai multi bani in conturile industriei farmaceutice, decat hipercolesterolemia.

Avand o politica de marketing bine pusa la punct, corporatiile farmaceutice aflate in cardasie cu asociatiile medicale le-au bagat in cap oamenilor obisnuiti ideea ca deja sunt predispusi la infarct sau accident vascular daca au un colesterol mai mare de 180-200 mg/dl.

Intr-adevar, daca privim cu atentie si luciditate fie si numai reclamele cu care suntem bombardati la televizor, putem constata cu usurinta ca in ziua de astazi exista medicamente pentru orice, care, culmea, ajung sa fie consumate chiar si de catre oamenii sanatosi.

Planul, bine pus la punct de catre magnatii mondiali ai industriei farmaceutice, si-a aratat roadele. Printr-o presiune mediatica insistenta si continua, milioane de oameni in realitate sanatosi au devenit brusc „bolnavi“ de hipercolesterolemie, si aceasta doar pentru ca cineva a hotarat sa scada limita de risc a acesteia la niste parametri imposibil de atins si mentinut. Valorile considerate „normale“ ale colesterolului s-au micsorat continuu de-a lungul timpului si, de la 260-280 mg/dl, cum era inainte de asaltul industriei farmaceutice, s-a ajuns la anomalia ca omul sanatos sa fie considerat pacient si sa i se administreze medicatie de sinteza pentru un colesterol mai mare de 240mg/dl!

In ultimele 3 decenii industria farmaceutica a castigat miliarde de dolari exploatand teama oamenilor de a nu muri subit, teama ce este alimentata de pericolele asociate cu o valoare crescuta a colesterolului. Referindu-se la modificarea artificiala a limitelor normale ale colesterolului, dr. Stefan Balaban afirma:
„In ziua de astazi, medicii sunt invatati sa le propuna pacientilor lor sa urmeze un tratament cu statine. Si stiti de ce? Pentru ca acest tip de tratament se ia toata viata, deci odata ce devii pacient, industria farmaceutica castiga lunar, pentru tot restul vietii tale, de pe urma acestei incadrari!

Ceea ce omul obisnuit nu stie este faptul ca atunci cand ia statine, colesterolul scade intr-adevar, dar efectele secundare ce apar genereaza alte probleme, de la alterari ale memoriei pana la diabet si de la dureri de cap pana la somnolenta continua. Colesterolul este un fel de sperietoare agitata de cei care au un interes in aceasta directie. Oul este alimentul care a fost pus cel mai mult in legatura cu cresterea colesterolului, substanta de importanta majora in organism, care a stat la baza nasterii a numeroase mituri.

Din fericire, in ziua de astazi, lumea este din ce in ce mai inteligenta si mai informata si multi oameni refuza sa se mai lase influentati. Cei care sunt interesati de sanatatea lor au posibilitatea sa se documenteze, folosindu-se in aceasta directie de informatiile publicate in mass-media alternativa. Oamenii nu mai pot fi mintiti decat daca vor sa se lase mintiti, iar colesterolul este una dintre acele povesti de groaza, care, bine manuite, reusesc sa genereze suficienta anxietate incat optiunea pentru medicatia de sinteza sa para cea mai convenabila.

Pacientul care are un nivel al colesterolului considerat marit este automat sfatuit sa renunte la consumul de oua. Ceea ce este adevarat in toata aceasta poveste este faptul ca oul are intr-adevar colesterol, dar molecula din ou nu este similara cu cea din organism. Mai mult decat atat, in galbenus se gasesc rezerve importante de lecitina care previn depunerea ateroamelor pe vasele sanguine. Lecitina are rol major in dinamica celulei nervoase si a tuturor proceselor care se desfasoara in creier, deci ouale pot avea de fapt partea lor de contributie la scaderea colesterolului nefast. La ora actuala, este greu de conceput sa scoatem ouale din alimentatie, avand in vedere multimea de proprietati nutritive si biologice pe care le au!“

Adeseori colesterolul marit este considerat cea mai „profitabila“ boala din lume

Cel mai bine vandut medicament din lume, in ultimii ani, este Lipitor-ul, unul dintre cele mai prescrise produse farmaceutice. Medicii au recomandat acest produs pentru reducerea colesterolului la peste 30 de milioane de „bolnavi“ anual. Doar in 2006, acest medicament produs de compania Pfizer a avut vanzari ce au insumat aproape 14 miliarde de dolari. Pe durata valabilitatii patentului, Lipitor-ul a avut vanzari totale de 131 miliarde de dolari, mai mult decat dublu fata de al doilea cel mai bine vandut medicament al tuturor timpurilor, Plavix-ul. Produs de Bristol-Myers Squibb, Plavix-ul este indicat pentru reducerea ratei de producere a evenimentelor aterosclerotice (infarct miocardic, accident vascular cerebral etc.).

Un alt medicament ce are rolul de a scadea nivelul de colesterol din sange, Crestor-ul (produs de Astrazeneca), a inregistrat, de asemenea, o crestere foarte mare a vanzarilor, ajungand in top 10, topul celor mai vandute medicamente din lume.

Statinele sunt medicamente care diminueaza cantitatea de colesterol ce este considerat „vinovat“ de aparitia bolilor cardio-vasculare. Statinele actioneaza prin blocarea secretiei unor enzime din ficat, ce sunt responsabile cu producerea colesterolului, si au fost sintetizate pentru prima data in Statele Unite, in anii ’70. Aparitia primelor tipuri de statine a coincis cu lansarea unei adevarate campanii publicitare anti-grasimi, ce a semanat panica in randul populatiei.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, fostul director al Institutului de Cercetari Alimentare Bucuresti (ICA), preciza la un moment dat: „In anii ’70, in America alimentele care contin colesterol – adica untul, ouale si uleiul – au fost declarate oficial «inamicul nr.1 al sanatatii», pentru ca ele se afla, chipurile, la originea bolilor cardio-vasculare. Si atunci, aceiasi promotori ai consumului de medicamente au spus: «Mancati cereale!». Exista notiunea de supraponderalitate si pana in anii ’70, insa dupa aceea obezitatea epidemica a aparut cu adevarat, fiind in stransa legatura nu cu grasimile, ci cu carbohidratii, in special cu cei care au un grad rapid de absorbtie, precum sunt cerealele pentru micul dejun.

Ipoteza nocivitatii grasimilor a fost fundamentata pe o interpretare abuziva a unor studii care se facusera pana atunci si care au pus in legatura aparitia bolilor cardiovasculare cu colesterolul alimentar. Astazi, reluand studiile respective, cercetatorii au descoperit in mod clar ca aceasta legatura nu exista. Nu exista nici atunci, dar din cauza anumitor interese economice, legatura a fost pur si simplu nascocita. Astazi, medicina moderna afirma in mod fals: «Mananc colesterol si mi se depune grasimea pe artere». Aceasta afirmatie nu este nici pe departe adevarata. Este o minciuna sfruntata, ce este intretinuta tocmai pentru a i se induce, spre profitul industriei farmaceutice, populatiei neinformate isteria si psihoza colesterolului.“

Sursa: http://yogaesoteric.net

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *