De ce apar durerile de genunchi? Cauze posibile

Durerea de genunchi reprezinta una dintre cele mai comune afectiuni in randul populatiei. Potrivit statisticilor, durerile de genunchi sunt cauza pentru aproximativ o treime dintre vizitele la medicii specialisti pentru durerile musculare si de oase.

Durerile de genunchi reprezinta o problema speciala pentru sportivi, peste jumatate dintre sportivi indurandu-le in fiecare an. Unele dintre cele mai frecvente motive pentru durerile genunchilor sunt ligamentele inflamate sau rupte si alte afectiuni ale cartilajelor. Dar genunchiul este o articulatie complexa si pot exista o multime de alti factori ce pot cauza durerea.

Aschii de os. Uneori, o accidentare la genunchi poate determina ruperea unor fragmente de os sau cartilaj. Aceste bucati se pot fixa in articulatie, declansand inflamatie si durere.

Bursita. Bursa este un saculet de fluid care are rol de tampon si protejeaza articulatiile in mai multe zone ale genunchilor. Suprasolicitarea, caderile sau indoirile bruste si repetate pot irita bursa, provocand dureri si umflaturi la nivelul genunchilor. Exista doua tipuri de bursita numite „genunchii servitoarei” si „genunchii predicatorului”. Un chist „Baker”, umflarea bursei din spatele genunchiului, poate fi cauzat de diferite leziuni sau de artrita.

Sindromul tendonului iliotibial. Tendonul iliotibial este o bucata de tesut dur care face trecerea de la sold in josul tibiei. Daca devine iritat din cauza suprasolicitarii sau a altor probleme, se poate umfla, provocand dureri pe partea exterioara a genunchiului.

Sindromul plicii sinoviale. Plica este un pliu de tesut aflat in articulatia genunchiului. Atunci cand aceasta devine iritata de la utilizarea excesiva, rezultatul poate fi inflamarea zonei, urmata de aparitia durerii.

Boala Osgood-Schlatter. Aceasta afectiune determina o umflatura dureroasa mai jos de genunchi, unde tendonul de la rotula se „conecteaza” la tibie. De obicei este cauzata de suprasolicitarea si iritarea tendonului, durerea putand aparea si disparea in timp. Este deosebit de frecventa la baietii si fetele aflati la varsta adolescentei.

Osteoartrita. Aceasta este o cauza frecventa pentru durerile de genunchi ale sportivilor sau non-sportivilor deopotriva, in special pentru persoanele de peste 60 de ani.

Dislocarea rotulei. In acest caz, rotula se deplaseaza de la locul obisnuit, cauzand umflaturi si dureri ale genunchilor. Poate fi rezultatul unui defect fizic sau al unei leziuni si apare frecvent in adolescenta.

Tendinita sau umflarea tendoanelor. Tendoanele sunt fasii dure de tesut care conecteaza oasele si muschii, iar suprasolicitarea poate face ca acestea sa devina inflamate. In cazul in care o veche accidentare la genunchi nu a fost tratata in mod corespunzator, poate reveni si provoca ocazional dureri constante ale genunchiului afectat.

Cum se determina tipurile de afectiuni ale genunchilor
Desigur, simptomele variaza in functie de afectiunea specifica a genunchiului. Dar lucrurile care se simt in exterior si la care trebuie sa fiti atenti sunt durerea (in special la indoirea si indreptarea genunchilor) si inflamatiile. Daca aveti oricare dintre aceste simptome, consultati medicul dumneavoastra. Pentru a putea diagnostica ceea ce cauzeaza durerea de genunchi va trebui sa realizati un examen aprofundat, cum ar cel cu raze X, cu imagistica prin rezonanta magnetica sau un tip special de RMN, in care un colorant este injectat in genunchi pentru a se vedea mai multe detalii ale articulatiilor.

Cum se trateaza durerile de genunchi
Din nou, un tratament pentru durerile genunchilor depinde de leziunea dumneavoastra specifica. Unele afectiuni usoare ce provoaca dureri ale genunchilor se vor vindeca de la sine, o data cu trecerea timpului. Pentru celelalte insa, puteti accelera vindecarea sau macar elimina durerea printr-o serie de masuri.
*Odihniti-va genunchii. Oferiti genunchilor dumneavoastra odihna pentru cateva zile si evitati orice activitate fizica intensa.
*Puneti gheata pe genunchi pentru a reduce durerea si inflamatia. Incercati sa faceti acest lucru 20-30 de minute la fiecare 3-4 ore timp de 2-3 zile sau pana cand durerea dispare.
*Folositi comprese pentru genunchi. Folositi un bandaj elastic sau curele speciale pentru a evita umflarea sau pentru a oferi suport articulatiei afectate.
*Ridicati genunchiul pe o perna atunci cand sunteti asezat sau culcat, pentru a reduce umflatura.
*Puteti folosi medicamente analgezice si antiinflamatoare. Acestea pot avea efecte secundare si trebuie sa fie utilizate doar ocazional, sub atenta supraveghere si la recomandarea medicului dumneavoastra. Solutia fara efecte secundare Full Motion
*Practicati stretching-ul si alte exercitii specifice in cazul in care medicul vi le recomanda.

Pentru a rezolva anumite dureri ale genunchilor este nevoie de proceduri speciale. Uneori, persoanele cu bursita au nevoie de eliminarea lichidului in exces de la genunchi. De asemenea, chirurgia poate fi necesara pentru eliminarea aschiilor osoase sau pentru remedierea rotulei dislocate.

Cand genunchii se vor simti mai bine
Timpul de recuperare in cazul durerilor de genunchi depinde de tipul afectiunii de care suferiti. Mai mult, oamenii se vindeca diferit, la intervale diferite de timp. Pe masura ce afectiunea se amelioreaza, adresati-va medicului dumneavoastra daca ar trebui sa aveti o noua activitate care sa nu va agraveze durerea de genunchi. De exemplu, alergatorii ar putea incerca inotul.
Totusi, orice ati face, nu grabiti lucrurile. Nu incercati sa va intoarceti la vechiul dumneavoastra nivel de activitate fizica pana nu mai simtiti nicio durere in genunchi atunci cand ii indoiti sau ii indreptati si nu mai aveti dureri atunci cand mergeti pe jos sau faceti jogging. Daca suprasolicitati genunchiul inainte de a fi vindecat complet, riscati sa va provocati daune permanente.

Cum puteti preveni durerile de genunchi
Durerile genunchilor pot fi greu de prevenit deoarece adesea sunt provocate de accidente. Totusi, exista unele masuri de precautie pe care le puteti lua pentru a reduce riscul unei accidentari la genunchi:
*Opriti exercitiile in cazul in care simtiti durere la nivelul genunchilor;
*In cadrul antrenamentului, cresteti intensitatea in mod treptat;
*Intindeti-va si relaxati-va picioarele inainte si dupa activitatea fizica;
*Utilizati genunchierele pentru a preveni bursita;
*Purtati pantofi pe marimea dumneavoastra pentru a va oferi suficient sprijin;
*Pastrati-va muschii coapselor puternici prin consolidare si intinderi regulate.

Sursa: doctorul zilei

Sa aveti o viata minunata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *